woensdag 13 februari 2013

40 Dagen..

Vandaag begint de veertigdagentijd. Kort gezegd is dit de tijd waarin christenen zich voorbereiden op het paasfeest. Van oorsprong is het een rooms-katholieke traditie waarin de 40 dagen voor pasen (de zondagen niet meegerekend) gevast wordt. Tegenwoordig verspreid deze traditie zich ook in allerlei varianten onder protestanten en evangelischen.

Tot zover de theorie.

Dan nu de praktijk. Die is ook voor iedereen anders maar ik vertel je mijn verhaal.

Ik vind het fijn om me voor te bereiden op de christelijke feestdagen. Het zijn momenten waarop we gebeurtenissen herdenken die belangrijk zijn voor datgene wat ik geloof.  Ik heb gemerkt dat het doorde drukte van alledag makkelijk is om zonder er bij naar te denken deze dagen te beleven. Fijn, een extra vrije dag en dat was het dan wel weer. En daar baal ik dan achteraf van. Vandaar dat ik, niet voor het eerst trouwens, meedoe aan de veertigdagentijd.

Wat dat inhoudt? Ik ga geen veertig dagen niet eten. Wel heb ik gezocht naar iets dat veel van mijn tijd vraagt om daar veertig dagen zonder te doen. In mijn geval is het mijn telefoon. Hoe blij ik ook ben met mijn Ikfoon; het is ook een behoorlijk bepalend onderdeel van mijn leven. Daarom beperk ik het gebruik ervan de komende 40 dagen tot bellen, smsen en what's appen. Ik ga er niet meer al mijn sociale media accounts op bij houden, mijn mail op checken, spelletjes op spelen en allerlei (on)belangrijke dingen op opzoeken.
Daarvoor in de plaats wil ik iets anders doen. Hoewel ik geloof dat het belangrijk is om de bijbel te kennen, ben ik er niet zo'n held in om er in te lezen. Daarom deze veertig dagen de uitdaging om elke dag een psalm te lezen. Ik heb wel eens gehoord dat je 40 dagen nodig hebt om je een goede gewoonte eigen te maken. Dus ik hoop dat na deze 40 dagen bijbellezen iets vanzelfsprekends geworden is.

Daarnaast lezen we dagelijks uit de veertigdagenkalender van Tear met als thema 'Alles wat leeft! 40 Dagen eerlijk, recht en echt. Met daarbij mijn persoonlijke uitdaging om daar wekelijks over te bloggen. Wordt vervolgd dus.

Lees hier:
40 Dagen.. Alles wat je krijgt
40 Dagen.. Alles wat je weet
40 Dagen.. Alles wat je geeft
40 Dagen.. Alles wat goed is
40 Dagen.. Alles wat je ziet
40 Dagen.. Alles wat je verwondert
40 Dagen.. Alles wat je beweegt


Wellicht snap je geen bal van dit hele stuk. Dat kan. Ik heb er voor gekozen om niet alles uitgebreid uit te leggen omdat het dan een heel taai geheel wordt. Maar vragen stellen mag natuurlijk altijd. Ga ik proberen ze te beantwoorden.

2 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal weer, je blogs beïnvloeden ons leven behoorlijk. Ik was al van plan facebook te negeren. Over spelletjes ga ik nog even nadenken. En een boek ligt klaar. Vorig jaar was ook zo fijn, ik heb er zin in. Zondag begin ik.
    Oh ja. We eten nu ook een snoepje na het warme eten. Nu eet Woud zn bord leeg en Sil niet meer, maar dat komt door zn nieuwe kiezen, hopen we. Fijne veertig dagen!!
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanx! Dat bemoedigd mij dan weer!
    Ennuh... voor kindjes van een gelden andere regels he? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen