maandag 4 februari 2013

Consuminderen... 1. Bepaal je budget

Waarschuwing: Heb je niks met geld, lees dan niet verder! Deze blog is bijzonder saai en bevat droge stof. Wel bezig met je financien en nieuwsgierig hoe anderen dat nou doen? Neem dan een kijkje in ons huishoudboekje.

Deze blog is geschreven nav mijn eerdere Consuminderblog


Mijn man is econoom. Dat helpt. Naast een voorliefde voor cijfertjes heeft hij een bijzonder soort fascinatie voor excelbestanden. Dat maakt dat wij een ubergestructureerde begroting hebben. En hoewel niet iedereen daar zo in door hoef te slaan, is wel mijn eerste consumindertip: Bepaal je budget.

Als je weet hoeveel je hebt en van tevoren bepaalt wat je ergens aan uit wilt geven, kom je niet voor onverwachte verassingen te staan. En leuker nog: wellicht hou je wel wat over!

Wij organiseren onze financien kortweg op de volgende manier:

- Vaste lasten: Hypotheek, verzekeringen, telefoonrekeningen etc etc: We weten hoeveel het is en wanneer het wordt afgeschreven. Er gaat zoveel mogelijk automatisch en we zorgen dat dat geld altijd op tijd op de rekening staat.Hierdoor hebben we er bijna geen omkijken naar en dat geeft rust.

- Reserveringen: Sommige uitgaven komen maar een keer per jaar. Of heel onregelmatig. Denk aan jaarabonnementen, het lidmaatschap van de ANWB maar ook de jaarlijkse apk keuring en kleding voor de kinderen. We sparen hiervoor maandelijks zodat we niet ineens ergens een smak geld vandaan hoeven te toveren.

- Huishoudgeld: Het begrip 'huishoudgeld' is zo rekbaar als je zelf wilt. Bij ons vallen er eigenlijk alle flexibele maandelijkse uitgaven onder. Dus niet alleen voeding en verzorgingsprodcuten maar ook brandstof, cadeautjes en een kopje koffie hier of daar. Ik weet dat mensen hun huishoudgeld op verschillende manieren organiseren. Een grote pot, zoals wij, of nog verschillende subcategorien. Een aparte huishoudrekening of wekelijks een bedrag pinnen. Het maakt niet uit hoe je het doet maar bepaal van tevoren hoeveel je er aan uit wilt geven. Dit is namelijk de post waar je ongepland vaak het meest aan kwijt bent.

- Zakgeld: Mijn persoonlijke favoriet! Wij krijgen zakgeld. Klinkt een tikkie kinderachtig maar ik vind het superhandig. Als ik wil ga ik tien keer per maand lunchen met een vriendin en geeft manlief zijn complete budget uit aan dvd's, wij zullen elkaar er niet boos om aankijken. Kleren moeten trouwens ook uit dit potje.

- Spaargeld: En alles wat er dan nog overblijft gaat naar de spaarrekening. En het doel van die rekening, dat kan van alles zijn! Vakantie, klussen in huis of, in ons geval, het extra aflossne op de hypotheek.

Bepaal je budget, leer om er binnen te blijven en maak er een sport van om over te houden! En in dat laatste geval: Beloon jezelf! Zoals een tipgever zei: 'Van wat je overhoudt kan je lekker een keer naar de Mac Donalds/ Uit eten /Etc. Leuk!


Als vervolg op deze blog schreef ik:
Consuminderen... 2. Kijk waarop je kan besparen

7 opmerkingen:

  1. Tnx Pes voor het delen! Goede tips :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar! Hier ook zakgeld. Inderdaad lekker geld uitgeven zonder je nader te hoeven verklaren. Maar een vast bedrag voor huishoudgeld hebben we nog niet. Weet ook niet of ik dat aandurf...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love zakgeld :-) Leuk en leerzaam inkijkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij doen ook met zakgeld, maar ik wil eigenlijk meer zakgeld...want ik kom elke keer tekort, en manlief kan heeeeeeeeeeeel goed sparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaaa, meer zakgeld zou fijn zijn! Ik vind het ook niet leuk om te moeten kiezen hoor! In onze bezuinigingsplannen was zakgeld ook hetgene dat ik echt niet af wilde staan. En omdat het nu wel flink naar beneden is geschroefd, hebben we afgesproken dat er, als we extraatjes binnenkrijgen, ook een extraatje naar ons zakgeld gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de tips. Maar dat zakgeld.. daar krijg ik wel een beetje jeuk van. Prima, als het voor jullie werkt, maar ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd. Mijn man en ik weten prima wanneer er wel of geen ruimte is voor extra's en kopen die (wanneer het uitkomt) zonder dat we elkaar "er boos om aankijken". Ik gun hem zijn extra's, hij gunt mij de mijne. De ene maand is hij wat duurder uit met een computeronderdeel, de andere maand ik met een jaarabonnement op een tijdschrift. Prima toch?
    Eigenlijk voelt "zakgeld" voor volwassenen voor mij een beetje als wantrouwen. Vertrouw je je partner niet, ben je bang dat hij meer neemt dan hij jou gunt? Of vertrouw je jezelf niet en ben je bang dat je teveel uitgeeft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pauline

      Ook hier: bedankt voor je reactie! En voor je kritische vraag. Ik moest er even over nadenken.
      Er zijn een paar redenen waarom wij zakgeld hebben en het voor ons goed werkt.
      Ons budgetten zijn vrij strak. Dat betekent dat er niet zomaar ruimte is om wat extra's te doen. Daarnaast ben ik degene die de financiƫn beheert, simpelweg omdat we de taken zo verdeeld hebben. Dat betekent dat mijn man niet altijd zicht heeft op hoeveel ruimte er nog is.
      Als laatste is ons bestedingspatroon heel verschillend. Zowel hoeveel geld we uitgeven als waaraan we dat doen. Het is niet dat we elkaar dingen misgunnen of elkaar niet vertrouwen maar wel zo dat we allebei soms uitgaven doen waar de ander niks van begrijpt of een hele lage prioriteit aan geeft. Ik noem de transformer verzameling die mijn man vorig jaar meende te moeten aanleggen. Bij ons helpt helpt zakgeld om echt vrije bestedingsruimte te hebben, juist omdat het verder best krap is. Wat niet wil zeggen dat het de enige manier is.
      Groetjes!

      Verwijderen