vrijdag 15 februari 2013

Consuminderen... 2. Kijk waarop je kan besparen

Waarschuwing: Heb je niks met geld, lees dan niet verder! Deze blog is bijzonder saai en bevat droge stof. Wel bezig met je financien en besparen? Lees dan mijn verzamelde consumindertips.

Deze blog is geschreven nav mijn eerdere Consuminderblog. Lees ook Consuminderen... 1. Bepaal je budget

Als je eenmaal je budget bepaald hebt, wordt het pas echt leuk! Dan komt de puzzel die bezuinigen heeft. Gestructureerd als ik ben, maak ik er weer een stappenplan van. Met veel tips!

Oh, nog even voor de duidelijkheid: tips zijn tips. Dus geen dingen die je een op een op moet volgen. Je bent nou eenmaal de buurvrouw niet.

1. Wat kan goedkoper?
Als eerste loont het de moeite om af en toe je rijtje vaste lasten eens door te nemen. Vergelijk (online) verzekeringen, abonnementen en energeleveranciers. Naast dat de tarieven regelmatig veranderen, hebben veel aanbieders overstapbonussen. Wij doen jaarlijks een rondje. Kijk eens naar je zorgverzekering; haal je de kosten van je aanvullende pakketten eruit? En wellicht kun je zelfs je eigen risico omhoog gooien.

Kijk daarna eens naar waar je de rest van je geld aan uitgeeft. Ga op onderzoek uit. Zijn de producten die je koopt misschien goedkoper van een ander merk of in een andere winkel? Dat heb je niet binnen een week van al je boodschappen helder. Maar elke besparende ontdekking is er een!

Houd de aanbiedingen in de gaten. Stem daar je menu op af. En koop van houdbare producten groter in. Maar alleen van dingen die je normaal ook zou kopen! Anders is het alsnog geen besparing. Iemand tipte om zelfs een voorraad verjaardagscadeautjes aan te leggen voor je schoolgaande kinderen. Super handig! Wij krijgen geen papieren folders meer in de brievenbus (een andere vorm van consuminderen) maar via de folder-app heb ik de aanbiedingen altijd bij de hand!

2. Wat hoeft niet nieuw?
Het grootste gedeelte van de comsumindertips kwam hier op neer: het hoeft niet nieuw! En aangezien steeds meer mensen die mening gaan delen, wordt het aanbod steeds groter. Een lijstje van de opties:

- Ruilen: Denk aan de populaire kledingruilparty's. Maar ook online ruilen komt steeds meer voor. Bijvoorbeeld via speciale ruilhoeken op Facebook. En heb je kinderen? Kijk dan eens op www.krijgdekleertjes.nl.

- Weggeven en ontvangen. Van geven word je blij! En de ontvanger ook. Naast dat je kan geven aan je kring van familie en vrienden, zijn er online ook mogelijkheden als 'Gratis op te halen' en verschillende weggeefhoeken.

- Tweedehands kopen en verkopen: De bekendste manier is via marktplaats natuurlijk. Maar daarnaast ontstaan er op oa Facebook steeds meer koopjeshoeken. Het voordeel is dat deze per plaats georganiseerd worden zodat je je spullen altijd ergens in de buurt kunt ophalen. En over 'in de buurt' gesproken: bezoek ook eens de plaatselijke kringloop! Als je kinderen hebt, loont het de moeite om eens een speelgoed- of kledingbeurs te bezoeken.
Al dit tweedehands kopen, is voor mij ook een valkuil. Vaak zie ik zoveel leuks voor weinig dat ik meer koop dan ik nodig heb. Dat brengt me direct bij mijn volgende punt..

3. Waar kan je wel zonder?
En als laatste zijn er de dingen waar we eigenlijk wel zonder kunnen. Hoeveel broeken heb je eigenlijk nodig? Is het noodzakelijk om elke dag vlees te eten? Hoeveel spullen stop je in je winkelwagentje die je eigenlijk niet nodig hebt? Tips hierbij gingen vooral over de boodschappen: Doe een keer per week boodschappen (want minder vaak de verleiding om iets extra's mee te nemen) en maak van tevoren een boodschappenlijstje (waar je dan vervolgens niet van afwijkt).

Genoeg manieren om te besparen dus. De vraag is of je alles wat kan ook wilt. Volgens mij is er niks mis mee om af en toe eens geld uit te geven aan iets dat je eigenlijk niet nodig hebt. Of om iets nieuw te kopen terwijl er genoeg tweedehands aanbod is.
Ik merk dat wij op steeds meer punten proberen te besparen. Simpelweg omdat het steeds noodzakelijker wordt. En daarnaast vind ik het leuk. Dat helpt ook. Het is een sport om binnen mijn budget te blijven en goedkoop een superoutfit voor de kids te scoren.

Ik las eens op een comsuminderblog (want ja, die lees ik) over het zogenaamde 'omslagpunt' dat voor iedereen anders is. Op sommige dingen wil je gewoon niet besparen. Zo wilde in mijn vrij te besteden zakgeld niet kwijt en werd manlief helemaal ellendig bij het idee de auto in te moeten leveren. En zolang het niet nodig is, besparen we daar dus niet op.

3 opmerkingen:

  1. Leuke blog weer!
    Ik houd trouwens jullie tumtummetjesbeloning in gedachten, zo leuk! Ter inspiratie een tip terug;-) Besparen op toetjes! Gewone yoghurt (goedkoper kan niet) wordt hier dagelijks veranderd in 'tovertoetjes', door er wat gekleurde hagelslag op te strooien... Annely is er gek op:-)
    Hier trouwens hetzelfde omslagpunt: zakgeld rules!:-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij krijgen geen papieren folders meer in de brievenbus (een andere vorm van consuminderen) maar via de folder-app heb ik de aanbiedingen altijd bij de hand!

    App? En je 40 dagen dan..? :)

    BeantwoordenVerwijderen