dinsdag 29 oktober 2013

Vakantie zonder baan

Afgelopen week was het herfstvakantie. Dat betekende: Vakantie voor mijn kleutermeisje, die sinds september naar school gaat en vakantie voor mijn man die in het onderwijs werkt. Maar ik vroeg me ineens af: wat betekent dat voor mij? Ik heb geen baan meer, heb ik dan altijd vakantie? Of nooit? Ik heb het woordenboek er even op nageslagen, soms helpt dat.
 

va·kan·tie (de; v; meervoud: vakanties)

1 periode waarin geen lessen worden gegeven: de grote vakantie; zomervakantie, herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie, carnavalsvakantie, paasvakantie, tulpvakantie, pinkstervakantie

2 jaarlijks toegekende vrije tijd voor werkenden

3 reis naar en verblijf elders voor zijn plezier: op vakantie gaan


Punt 1 lijkt me een redelijk vastgesteld feit, bij punt 2 val ik buiten de boot en punt 3 was een klein beetje van toepassing. Een soort halve vakantie dus.

Vast staat dat ik er in elk geval even aan moest wennen. Geloof me, ik vind het echt super gezellig als we met z'n vieren bij elkaar zijn en leuke dingen doen. Maar mijn structopatische ik moest even loskomen van haar eigen ritme. Dinsdag dweildag ging niet door en alle extra klusjes die ik bedacht had kon ik ook wel vergeten. Op vakantiedag 3 besloot ik dus mijn eigen definitie van 'vakantie' te creƫren. Een die van toepassing is op iedereen; baan of geen baan.


va·kan·tie (de; v; meervoud: vakanties)

1 periode waarin je vrijgesteld bent van de gangbare verplichtingen
 
2 periode om bovengemiddeld veel tijd door te brengen met familie en vrienden
 

En dus werd er deze week niet schoongemaakt in huize EnJoy Pes. En de was wachtte geduldig een week voor hij opgevouwen werd. En ik? Ik slenterde door Den Haag met mijn lief en waaide over het Scheveningse strand met mijn lief. We dineerden uitgebreid, sliepen uit, mistten onze kinderen maar genoten ook van de ongestoorde tijd samen. Ik at zweedse gehaktballen met het hele gezin en kocht een paar kleinigheden bij mijn favoriete woonwinkel. Als afsluiter overwon ik met mijn schoonfamilie de Duitse herfstbossen en de ballenbak.

Vakantie is fijn, ook zonder baan! En dan nu weer aan het werk!

 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten