dinsdag 12 november 2013

Zwarte piet

Zwarte Piet. De man die het wereldnieuws beheerst deze dagen. Waar voorstanders voor pleiten en tegenstanders tegen strijden. De slaaf of de kindervriend?

Ik heb heel hard gelachen om tweets die ik voorbij zag komen. Gezucht om de VN die meenden zich er over te moeten buigen. Ik heb ongenuanceerd mijn mening gebleerd. Maar voor ik die het wereld wijde web op slingerde, heb ik me ook nog even ingelezen.

Hoewel ik dacht dat de huidskleur van zwarte piet zijn oorsprong vond in de smerige schoorsteen waar hij nachtelijks doorheen kruipt, ben ik daar niet helemaal zeker meer van. Wikipedia meldt bijvoorbeeld maar lief st zeven mogelijke herkomsten, waaronder een aantal racistische en een aantal demonische. Nou ben ik geen voorstander van racisme en ook niet van demonie maar wèl van Sinterklaas. En van zwarte Piet!

Vorig jaar rond deze tijd probeerde ik aan een Australische en een Amerikaanse in Londen uit te leggen wat het sinterklaasfeest inhoudt. Ze vonden het een raar verhaal. Net als die mevrouw van de VN zo te lezen. En ik denk dat er een essentieel onderdeel ontbreekt dat nodig is bij het vormen van je oordeel, en dat is ervaring!
De Australiër en de Amerikaan en ook de mevrouw van de VN zijn denk ik nooit tussen half november en begin december in Nederland geweest. Hebben nooit tussen duizenden kinderen in de miezerregen op de boot van Sinterklaas staan wachten. Nooit naast een zesjarige op de bank het sinterklaasjournaal gekeken en ademloos meebeleefd hoe zwarte piet de wereld redde. En ze hebben ook nooit de hand van mijn kleutermeisje vast gehad terwijl ze riep: 'kijk mama, zwarte piet!'. Wat iedereen die toen in haar ogen gekeken heeft, op die bank gezeten heeft en op die kade gestaan heeft, weet dat het sinterklaasfeest geen racistische feest is. Dat we met zwarte pieten niet uit willen beelden dat donkere mensen ondergeschikt zijn. Want wat de herkomst ook is, in 2013 is zwarte piet een held! Een grappige, lenige, vriendelijke, vrolijke man of vrouw die, oh ja, ook donker is. En voorzover ik me het herinner was dat in 1988 ook al zo.

Het spijt me echt voor mijn donkere landgenoten die uitgescholden worden voor zwarte piet. Het spijt me überhaupt dat ze uitgescholden worden en ik schaam me ervoor dat het gebeurd. Maar ik denk niet dat het zwarte pieten racistisch maakt, maar de mensen die het als scheldwoord gebruiken. En als we dan iets willen veranderen in dit land, laten het dan niet onze mooie tradities zijn maar de manier waarop we menen met onze landgenoten om te mogen gaan. Want daar valt nog wel wat winst te behalen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten