vrijdag 3 januari 2014

Gij zult niet begeren uws naasten huis*

Wij wonen in een appartement. Een best leuk appartement. Iets minder standaard dan normaal, iets meer ruimte dan in veel andere appartementen, midden in het centrum, best leuk ingericht al zeg ik het zelf en voldoende ruimte voor ons viertjes.

Niks te klagen dus. En ik klaag ook niet. Onthoud dat. Ik ben niet ontevreden.

Maar waar we afgelopen week toch waren! Luister!

Leuke mensen die wij kennen, wonen in een leuk huis. Herstel..Fantastische mensen die wij kennen wonen in een fantastisch huis. En zij gingen op vakantie. En wij mochten in hun huis. Zomaar. Omdat ze dat leuk vinden. En om de katten en de kippen te voeren.

Het fantastische huis is een verbouwde boerderij. Hij staat op de plaatselijke kinderboerderij en heeft zeven slaapkamers. De oude balken zijn duidelijk zichtbaar. Door een raampje in de gang kan je de koeien op de deel zien staan (je kan er ook een gordijntje voorschuiven als je niet wilt dat de koeien jou in de gang zien staan). Volgens kleutermeisje ga je naar de wc in de boekenkast. 's Ochtends moet je de kippen voeren maar mag je ook de versgelegde eieren opeten. Er staan een piano die niet helemaal zuiver meer is (niet dat ik dat hoor) maar waar je dus ook op mag spelen als je twee of vier bent. Ik denk trouwens dat dat ook had gemogen als hij wel zuiver was geweest. In het fantastische huis kan je verdwalen door de hoeveelheid gangen en trappen maar vind je uiteindelijk altijd de weg weer terug. En.. en..

De eerste avond genoten we in rust van al dit moois. De tweede dag vierden we manlief zijn verjaardag. En het huis gonsde. Er was leven in de keuken, er was leven in de gang (bij het raampje, je weet wel), er was leven bij de haard, er waren kinderen die de woonkamer niet binnenkwamen maar direct in de indianentent verdwenen. Er werd op poezen gejaagd (nee, dat mocht niet) en er werden serieuze gesprekken gevoerd.

En toen wist ik waarom ik zo graag zo'n huis wil. Niet voor ons viertjes, wij redden ons wel in ons appartement (al zou een tuin best fijn zijn, ik zal niet liegen). Maar wat zou het fijn zijn: meer ruimte voor meer leven. Ruimte om mensen te ontvangen, een plek te bieden, een bed om in te slapen

En mochten we ooit gezegend worden met zo'n huis dan beloof ik: de kamers zullen gevuld zijn, de bedden beslapen, de stoelen aan tafel bezet. En als we op vakantie gaan mag jij het van ons lenen. Gewoon, omdat we dat leuk vinden. En om de katten en de kippen te voeren.

Dank, fantastische mensen met jullie fantastische huis!



*De bijbel: Exodus 20:17

Geen opmerkingen:

Een reactie posten