zaterdag 22 maart 2014

Geen gesneden beeld

Ik leef met het idee dat je geen beeld of tekening van God mag maken. Waar dat idee precies vandaan komt en of het klopt, weet ik niet. In de bijbel staat namelijk 'Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen' (Ex 20: 4,5). Daaruit kan je opmaken dat je uberhaupt geen afbeelding van een levend wezen mag maken. Of in elk geval ook niet van Jezus en dat vind ik met elke kinderbijbel prima. Of je kan er uit opmaken dat het er vooral om gaat dat je die afbeeldingen niet aanbidt. Ik heb er geen bijbelstudie op los gelaten maar na wat gegoogel ben ik er nog steeds niet uit.

En daar gaat het ook niet om. Waar het om gaat, is dit:




















Dit is God. Getekend door mijn dochter van vier. Je vraagt je misschien af waarom God lijkt op een spin. Dat komt omdat Hij tien handen heeft. En ik niet. Ik roep namelijk regelmatig (een tikkie gefrustreerd) uit: 'Ik kan niet alles tegelijk!' 'Omdat je geen tien handen hebt', zegt mijn dochter dan 'en God wel, want die kan wel alles tegelijk'. En toen maakte ze dus een tekening van God. Met tien handen. Omdat Hij almachtig is en alles tegelijk kan. En ik glimlachte erom en kon me voorstellen dat God er ook om moest glimlachen. Want ontdanks alle grote zaken die er spelen in de wereld zag Hij ook haar tekening. En ik kon me ineens niet meer voorstellen dat je dat gebod altijd heel letterlijk moet nemen. En anders geloof ik op zijn minst dat er uitzonderingen zijn.

In het boek 'Hij nam het kruis en ging...' werd me vorige week de vraag gesteld in welke situaties ik het meest van God ervaar. Nou, bijvoorbeeld als mijn dochter zo'n tekening maakt.

2 opmerkingen: