dinsdag 1 april 2014

Poetsen met Peuterjongetje

Het is geen geheim meer dat ik niet zo´n fan ben van schoonmaken. En hoewel ik inmiddels een redelijk routine heb ontwikkeld in de regelmatig terugkerenden taken, blijven incidentele zaken over het algemeen nog laaaaaaang liggen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wanneer ik de ramen eens gaan zemen. Ik denk er inmiddels bijna dagelijks aan, vooral met het zonnetje dat steeds iets vaker, langer en feller schijnt maar doen: ho maar.

Een soortgelijke klus was het schoonmaken van de duplo. Wij hebben veel duplo, heel veel. I love it! maar het viel me de laatste tijd steeds vaker op dat er kleverige restjes brood/appel/peer, wat plakranja en aardig van wat stof zich opgehoopt had in, op en tussen de duploblokjes. Met regelmatig kinderen over de vloer die overduidelijk in de orale fase zitten niet echt heel proper natuurlijk. Dus ik wist: ik moet.

Ook deze klus heb ik weken (of maanden) voor me uit geschoven. Tot op een maandagmorgen ineens het moment daar was. Peuterjongetje besloot in zijn boosheid dat het tijd was om zijn zorgvuldig opgebouwde duplohuis op de grond te gooien. Onder een grommend 'Ik ga dit kapot maken, ik ga alles op de grond gooien', vlogen de duploblokjes en -poppetjes over de vloer. Ik besloot hem te laten en sorteerde zijn rotzooi in drie wasmanden. Gevolg was dat zijn woede bekoelde en hij me even later op zijn knietjes zat te helpen. Wat volgde was een gezellige dag met mijn kleine grote helper. Geniet mee via mijn fotoverslag. Heb je gelijk de cursus 'duplo wassen' gevolgd.
















Een lege duplola. Maakt gelijk de noodzaak van dit schoonmaakproces weer pijnlijk duidelijk.

















Drie categorieën: Blokjes, treinspul en dingen die ik niet in de wasmachine durf te stoppen (want: oogjes, plaatjes, stickers die zouden kunnen beschadigen).





















 Alles in een kussensloop. Vol kussensloop goed dichtbinden met een elastiekje.

















Het volle kussensloop in de wasmachine. Beetje wasmiddel erbij en op een kort, niet te warm programma. Schrik niet van de herrie!

















Na het wassen drogen in de zon.





















De dingen die niet in de wasmachine kunnen met de hand wassen in een sopje met warm water en een klein beetje afwasmiddel.





















En keurig in een rijtje te drogen zetten.





















Tadaa: Twee lades vol schone duplo! Ik zal er niet bij vertellen dat er binnen een week weer een beker ranja overheen ging.


En dan nu de ramen nog..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten